|
| |
|
|
|
Na tomto pracovisku sa realizuje projekt s podporou
Agentúry na podporu výskumu a vývoja
APVV-21-0286
Jasle a škôlky pre každého?
Predškolské vzdelávanie na Slovensku z aspektu priestorovej dostupnosti a sociálnej spravodlivosti
|
|
Ciele projektu
Cieľom projektu je poskytnúť detailný geografický pohľad na problematiku predškolského vzdelávania na Slovensku.
Zámerom je prezentovať čo najpresnejšie údaje o kapacite a dostupnosti predškolských zariadení z hľadiska ich úplnosti
(nielen oficiálne materské školy, ale aj súkromné prevádzky poskytujúce starostlivosť od 2-6 rokov a zariadenia starostlivosti
o deti do troch rokov veku dieťaťa) a priestorovej podrobnosti (úroveň obcí). Projekt reaguje na aktuálne potreby a snaží sa
predložiť koncepciu, ktorá ponúka súhrnný pohľad na tému zavedenia povinnej predškolskej dochádzky a jej sociálnych a priestorových
dôsledkov. Ambíciou je analyzovať aktuálny stav, predikovať scenáre budúceho vývoja po zavedení plánovaných opatrení povinného
predprimárneho vzdelávania pre 5-ročné detí (a s perspektívou pre 3 ročné deti) a ponúknuť návrhy na riešenie, ako dosiahnuť
čo najvyššiu zaškolenosť detí v predškolských zariadeniach – to všetko s dôrazom na priestorový aspekt danej problematiky.
Čiastkové ciele:
retrospektívna analýza predškolských zariadení (za posledných 20 rokov) na Slovensku vo väzbe na demografický vývoj
a analýza vývoja legislatívneho rámca o povinnom predprimárnom vzdelávaní;
analýza priestorovej distribúcie populácie Slovenska vo vekových kategóriách 0 – 6 rokov (nielen predškolský vek 3 – 5 rokov,
ale aj 6-roční a 0 – 2-roční ako budúci predškoláci) so zohľadnením aktuálnych dát z cenzu 2021 (obvyklý pobyt) a migračných tokov;
charakteristika súčasného stavu v oblasti predprimárneho vzdelávania na Slovensku, poukázanie na aktuálne problémy
a identifikácia základných faktorov ovplyvňujúcich počet detí v predškolských zariadeniach (kapacita materských škôl, personálne
zabezpečenie, sociálna a priestorová nedostupnosť, výška príjmu, miera nezamestnanosti), hľadanie príčinných súvislostí;
zhodnotenie doterajších opatrení na riešenie problému nedostatočnej kapacity materských škôl a poukázanie na dôsledky
zavedenia povinného predprimárneho vzdelávania;
vytvorenie databázy všetkých predškolských zariadení na Slovensku, nielen tých, ktoré sú zahrnuté v Sieti škôl a školských zariadení;
analýza priestorovej spravodlivosti a sociálnej dostupnosti zariadení starostlivosti o deti na území Slovenska, identifikácia obcí/lokalít
s chýbajúcou alebo nedostatočnou kapacitou predškolských zariadení;
výskum individuálnych rozhodovacích stratégií pri výbere predškolského zariadenia (pohľad rodiča a zriaďovateľa);
konštrukcia spádových obvodov pre tie obce, ktoré nedisponujú žiadnym zariadením, príp. disponujú nedostatočným počtom miest
v materských školách s využitím GIS a matematického modelovania a iné návrhy a odporúčania na rôznych úrovniach (národná, regionálna, lokálna),
ako dosiahnuť čo najvyššiu zaškolenosť detí v predškolských zariadeniach;
zhodnotenie možností a efektívnosti využívania externých zdrojov financovania (európske fondy, plán obnovy) zameraných na dostupnosť kapacít
a rozvoj predškolského vzdelávania;
predikcia scenárov budúceho vývoja po zavedení plánovaných opatrení povinného predprimárneho vzdelávania pre 5-ročné deti (a s perspektívou pre 3-ročné deti)
v kontexte vývoja obyvateľstva.
|
|
|
|
|